01 februari 2007

Leuf je uit in leuven!


En ze waren potverdikke met veel vandaag!
Een hele grote school jonge tieners + een hele lading van de lerarenopleiding.
Optelsom: meer dan 300 toeschouwers.
Gevolg: energie scheppen en flink gas geven.
Uitkomst: heel moe na de voorstelling

Ja, het leven der toneelspelers kan soms zwaar zijn.
Langs de andere kant deed het ook wel deugd dat we die grote groep toeschouwers toch in de hand konden houden.
Nog één rechtzitting die toch niet onbelangrijk is: Na de voorstelling heb ik mij even lastig gemaakt over het vele gefezel en gefluit tijdens de voorstelling. Ik richtte mij toen vooral op de middelbare school wat niet helemaal terecht was. Achteraf bleek namelijk vanuit verschillende betrouwbare bronnen en spionnen dat er ook zeer veel stoorzenders achteraan in de zaal tussen de normaalschoolstudenten zaten. Mogen we hen dan ook extra bedanken voor het fijne geruis. Leerkrachten van de toekomst: er wacht u een schone carrière.

Dan pinken we nu nog een traan weg.
Na drie jaren spelen,
was dit onze allerlaatste voorstelling te leuven, daar waar onze stuk geboren werd.
Drie minuten stilte graag...

9 opmerkingen:

Anoniem zei

't was geweldig. vooral de kusscene tussen de dood en marjorie. een bijdrage aan de verdraagzaamheid t.o.v. de vrouwelijke vrouwenhou-ers.

Anoniem zei

het spel was subliem. ritme, spanning, ... pikant explosief. fantastisch.

Anoniem zei

heel origineel stuk, zeker met de taal en minimale middelen

Anoniem zei

het was echt heel goed en ik zou het zéker nog andere stukken van jullie willen zien als die in het Kruispunt in Diksmuide zijn...
kortom een pracht van een stuk!!!!!

Anoniem zei

Hoi!

‘k Vond het zeker een plezant stuk en da’s misschien het belangrijkste. Jullie zijn blijkbaar in heel goede conditie, met al dat springen en dansen. Ik denk dat het stuk heel duidelijk is als je het boek al kent, maar daar mag je natuurlijk niet vanuit gaan. Het verhaal in jullie stuk vond ik persoonlijk te chaotisch, maar de acteerprestaties maken dat zeker goed. Ik weet niet of jullie daarmee akkoord kunnen gaan.

Ondanks haar geslaagde interactie met het publiek hadden jullie meer kunnen doen met de Dood. Enkele knipogen naar ‘Het Zevende Zegel’ had ik zeker kunnen smaken. Ik weet niet of jullie ooit de platte tienerkomedie’Bill and Ted’s Bogus Journey’ hebben gezien, maar daar zaten er alvast enkele in. Zo speelt de Dood daar Twister ipv schaak.

Als jullie zo graag met het medium spelen, misschien kunnen jullie ook eens iets doen met van decor naar decor lopen, à la Satyricon van Fellini? Ik denk dat aan het gebrek aan plaats wel een mouw te passen valt...

Wat ik zelf nog maar zelden heb gezien is een toneelstuk in het midden van een ruimte, met een beperkt publiek vlak rondom de “speelruimte”. Bij een ervan was in het midden een geïmproviseerde woonkamer gemaakt (tapijt, zetel, staanlamp, enz...) en rondom had je op één a twee meter afstand twee verdiepingen met stoelen. Dat vond ik een geweldige, intieme sfeer voor een toneelstuk. In de Molens Van Orshoven zou dat perfect kunnen.

We waren het na de voorstelling alleszins over één ding eens: volgende keer meer Cash en We’ll Meet Again. ;-)

Anoniem zei

Ik vond het wel goed, en dat bereikt met maar 4 spelers, die ene die die Thomas speelde vond ik de beste ;)

Maar ik begreep iets niet, wat had die vrouw dat de dood speelde op het einde in haar mond? Iets zwart ofzo, in mijn klas begreep niemand wat het was.


Het klappen was wel hilarisch hoe die ene met zen oranje kostuum probeerde dingen te zeggen zoals deze site, maar er de kans niet toe kreeg iets te zeggen boven het geklap. XD Sorry, maar ik vond het geinig

Anoniem zei

Ik had er mijn twijfels over toen ik binnenkwam (jeugdtheater hadden ze gezegd en ik ben al iets ouder dan de gemiddelde eerstejaars aan de hogeschool), maar ik ben zeer blij dat ik kan zeggen dat die totaal ongegrond waren. Ik vond het een geweldig leuk stuk dat nooit verveelde (de kostuum veranderingen op het podium en de constante actie hielpen daar zeker bij).
Ik was een beetje verbaasd over de hoeveelheid sex en sexualiteit die er in het stuk voorkwam, maar het was smaakvol en nog steeds geschikt voor het jonge publiek.
Het gefluit en geroep was natuurlijk wel irritant (ik ben nog opgevoed met "tijdens het toneelstuk ben je stil"), maar uiteindelijk was het ook een teken van appreciatie?

Alles gezegd en gedaan, het was een heel erg leuk stuk en ik zal toch een oogje open houden voor ander werk van fabuleus.

Anoniem zei

Iets ouder dan de gemiddelde eerstejaars? Nu ben ik wel nieuwsgierig wie ge zijt in feite...

Anoniem zei

tis nu 3 jaar geleden da k daar naar toe ben gaan zien in Leuven... (met t school) da was toen n heel goed stuk, ik moet nu een boekbespreking maken voor de klas over het boek en ik dacht foto's te vinden van toen,.. en toen kwam k hier op uit... het was heel schoon, echt waar